تفاوت UI با UX در طراحی وب سایت


طراحی سایت به روش مدرن و امروزی بیشتر شامل طراحی های گرافیکی و خلاقانه ای است که چه از نظر ظاهری و چه از نظر کابردی مورد پسند کاربران باشد. به منظور تحقق این دو هدف داشتن آگاهی و دانش کافی در زمینه طراحی رابط کاربری (UI) و طراحی تجربه کاربر (UX) برای طراحان وب سایت ضروری به نظر می رسد.
طراحی تجربه کاربر (UX)
طراحی تجربه کاربر که ترجمه تحت الفظی عبارت User Experience Design است در میان طراحان وب سایت با کلمه مخفف UX شناخته می شود. مفهوم UX، طراحی کلی وب سایت بر اساس اهداف و موضوعاتی  است که در سایت باید نمایش داده شود تا بهترین تجربه را برای کاربر فراهم آورد. به عنوان مثال انتظاری که یک کاربر از سایتی که در آن اخبار روز منتشر می شود کاملا با انتظارات او از سایتی که برای فروش محصولات طراحی شده متفاوت است. بنابراین طراح UX باید بتواند اهدافی که کاربر بر اساس آن سایت را دنبال کرده پیش بینی و مسیری را برای براورده کردن این انتظارات در سایت طراحی کند تا کاربر حس و تجربه خوبی نسبت به شروع و ادامه فعالیت های خود در سایت داشته باشد.
طراحی رابط کاربری(UI)
طراحی رابط کاربری نیز ترجمه تحت الفظی عبارت  User Interface Designاست که به صورت مخفف UI نامیده می شود. در این مرحله طراح باید بتواند طبق مراحل و مسیرهایی که در مرحه UX تعیین شده، ظاهر وب سایت را به گونه ای طراحی کند که محیطی جذاب و ساده را برای کاربر فراهم آورد تا کاربر بدون اتلاف وقت و با یک نگاه ساده بتواند به اهداف مورد نظر خود در سایت دست یابد. به عنوان مثال نحوه قرار گیری مطالب یا محل و شکل ظاهری دکمه هایی که با کلیک روی هرکدام کاربر به مسیر مشخصی هدایت می شود از وظایف طراح UI است.

Comments

Popular posts from this blog

استان قم و نام های محله هایش

طراحی وب سایت حرفه ای با NODEJS

طراحی سایت در شهر گرگان