استان قم و نام های محله هایش

قم و نام های متفاوت محله هایش
اغلب محله‌های قم دارای دو یا سه نام هستند و نام‌های شهرداری آن بانام‌هایی که مردم به کار می‌برند متفاوت است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری ثامن،نکته قابل‌توجهی که در خصوص محله‌های قم وجود دارد این است که اغلب محله‌های قم دارای دو یا سه نام هستند و نام‌های شهرداری آن بانام‌هایی که مردم به کار می‌برند متفاوت است تا جایی که اگر یک مسافر بدون آشنایی دقیق و تنها با داشتن آدرس پستی وارد قم شود برای پیدا کردن محل موردنظر به مشکل مواجه می‌شود.
البته هر یک از نام‌های که توسط مردم به‌کاربرده می‌شود نشان از اصالت و تاریخچه محله دارد.
خیابان چهار مردان (چارمندون) که نام شهرداری آن خیابون انقلاب است.
خیابان شاه سید علی(ع) (شاسدلی) که نام شهرداری آن 15خرداد است
محله باجک که نام شهرداری آن خیابان 19دی است.
محله دورشهر که نام شهرداری آن جانبازان است.
محله زنبیل آباد که نام شهرداری آن45متری صدوق است.
خیابان صفاییه که نام شهرداری آن خیابان شهدااست.
خیابان نیروگاه که نام شهرداری آن خیابان توحید است.
محله یخچال قاضی که نام شهرداری آن میدان روح الله است.
و...
البته هنوز محله ها و کوچه های قدیمی دیگری در قم نیز وجود دارد که هنوز نام قبلی خود را حفظ کرده اند محله هایی که از نامشان بر گرفته از فرهنگ و قدرشناسی مردم قم است.
محله سنگ بند

ابتداى این محله بقعه شاه احمد قاسم، ‌ کوچه تالار و باغ غیاث‌آباد و انتهاى آن آب‌انبار حاج حسن (نزدیک چهل اختران) است. کوچه تالار، مسجد امام زین‌العابدین، مدرسه مؤمنیه و گذر سفید آب داخل این محله قرار دارند.


محله سیدان

ابتداى این محله کوچه سلطان شریف و انتهاى آن آب انبار میرزا ابوطالب است. بقعه حمزه بن موسى، میدان شاهزاده حمزه، میدان کهنه، دو مناره واقع در درب مدرسه غیاثیه و قسمت جنوبى میدان کهنه در داخل این محله قرار دارند..
محله عشقعلی
ابتداى این محله یخچال قاضى و انتهاى آن مدرسه لکها است. کوچه‌هاى باغ قاضى، سنگ‌تراش‌ها، ‌ درویش‌ها، لب چال، ‌حمام گلشن، کاروانسراى بزازها و کوچه ترمینى تا محله چاله عربستان در داخل این محله واقع شده‌اند.
محله الوندیه
ابتداى این محله استان قم، آب‌انبار حاج بلامجد و انتهاى آن کوچه لب چال مى‌باشد. میدان میر، محراب حضرت معصومه (س) که جنب تکیه میدان میر است، همچنین گذر قاضى و مدرسه مرحوم حاج ملامحمد صادق در داخل این محله قرار دارند.
محله موسیان
ابتداى این محله دو گذر سنگ سیاه و انتهاى آن دروازه شهر است. کوچه سنگ سیاه، گذر تقى بیک، کوچه پاى درخت پیر، ‌ بقعه موسى مبرقع، بقعه چهل اختران، ‌ کوچه دولت خانه و کوچه رضاآبادى در داخل این محله قرار دارند.
پامنار
مسجد جواد کنونی در خیابان آذر (محلة پامنار سابق ). این مسجد در 1351 ش به همت حاج علی گرکانی بازسازی شده است و 250 مترمربع مساحت دارد.

Comments

Popular posts from this blog

طراحی سایت در شهر گرگان

بهترین روش سئو برای افزایش فروش فروشگاه های اینترنتی